ESN luovutti avoimen kirjeen Matti Vanhaselle,
ESN:n puheenjohtajisto ja pääsihteeri tapasivat eduskunnassa tiistaina 15.6. pääministeri Matti Vanhasen ja luovuttivat hänelle avoimen kirjeen EU:n perustuslain hyväksymisen puolesta.
Herra pääministeri,
kesäkuun 17.-18. päivä pidettävä Eurooppa-neuvoston kokous on todellinen testi laajentuneelle Euroopan unionille. Neuvostolta odotetaan nyt näyttöjä – niin kyvystä päätöksentekoon 25 maan kesken kuin ylipäänsä tahdosta edistää integraatiota demokraattiseen suuntaan.
Perustuslakia valmisteltiin kahden vuoden ajan ainutlaatuisen avoimella menettelytavalla tulevaisuuskonventissa. Puutteineenkin konventin tekemä esitys perustuslaiksi on selkeästi askel kohti aiempaa selkeämpää ja demokraattisempaa päätöksentekoa. Sen jumittuminen valtakiistoihin antaa kovin surullisen kuvan unionin toiminnasta. Tämä heijastunee valitettavasti myös Euroopan parlamentin vaalien äänestysaktiivisuuteen. Erityisesti nuorten uskoa Euroopan tulevaisuuteen koetellaan.
Unionilta uupuu niin demokratiaa, läpinäkyvyyttä kuin poliittista johtajuuttakin. Tämä on helppo kansalaistenkin huomata! Johtajuutta on löydyttävä myös jäsenmaiden johdosta.
Eurooppa-neuvoston kokouksessa on muutoksen mahdollisuus. Konventin esitykselle rakentuvan perustuslain hyväksyminen on ainoa tie ulos lukkiutuneesta tilanteesta, johon Euroopan unioni on viety. Emme tarkoita, että Suomen pitäisi luopua neuvottelutavoitteistaan ja antaa periksi kaikessa. Pelkkien valtasuhdekiistojen takia unionin toimintakykyä ja uskottavuutta ei saa kuitenkaan uhrata.
Vetoamme teihin, herra pääministeri. Teillä on nyt mahdollisuus olla tekemässä suuri palvelus niin Suomelle kuin koko Euroopalle. Käyttäkää tämä tilaisuus hyväksenne, hyväksykää Euroopan unionille perustuslaki!
Eurooppalaisen Suomen Nuoret
Lauri Tierala, puheenjohtaja