Eurooppanuoret ry:n kilpailun parhaasta EU-tiedotuskampanjasta on voittanut ViNO, eli Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto.

Kilpailun ideana oli lisätä EU-tiedotusta ja keskustelua poliittisten nuorisojärjestöjen ja niiden laajemman yleisön piirissä. Kilpailun myötä haluttiin myös tuoda esille  niitä EU-teemoja, jotka kussakin järjestössä koettiin tärkeinä.

Kilpailussa ViNO tiedotti seksuaalivähemmistöjen ongelmista ja oikeuksista EU:ssa Pride-kulkueiden yhteydessä  Virossa, Latviassa ja Suomessa. Tiedotusmateriaaliksi tuotettiin esite ja internet-sivu, jossa kerrottiin mitä ovat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet EU:ssa, mitä EU voi tehdä oikeuksien toteutumisen hyväksi ja mitä on jo tehty. Lisäksi esitteessä on Euroopan kartta, josta selviää kunkin EU-maan vähemmistöje juridinen tilanne esimerkiksi avioliiton, parisuhteen rekisteröintimahdollisuuksien ja syrjinnän suhteen. Esite löytyy osoitteesta www.vino.fi/hlbt-eu.

Kilpailun raadissa istuivat Viestintätoimisto Taitomyllyn johtaja Susanna Paloheimo, EU-viestinnän tutkija Kari Karppinen sekä mediapersoona Joonas Hytönen. Raati perusteli voittajakampanjan valintaa sillä, että Vinon aihe oli selkeästi rajattu ja kampanja oli hyvin mietitty.

0