Turkulainen valtiotieteiden ylioppilas Miikka Koski valittiin sunnuntaina 21.2.2016 Eurooppanuorten Alueiden komitean puheenjohtajaksi vuodelle 2016. Komitean varapuheenjohtajiksi valittiin Petra Pieskä Tampereen Eurooppanuorista ja Alexander Proctor Turun Eurooppanuorista.

Alueiden komitean tulevaa vuotta värittää komitean roolin arviointi uudelleen. Eurooppanuorten keskuudessa on koettu, että järjestön organisaatiossa on päällekkäisiä areenoja keskustelulle, ja järjestön rahoituksen supistuminen vaikuttaa hallintokoneistoon. ”Minusta Alueiden komitea on lähtökohtaisesti tärkeä keskustelufoorumi, jossa Eurooppanuorten eri aluejärjestöt pääsevät vaihtamaan ajatuksiaan”, Koski kertoo, “Meidän on kuitenkin mietittävä ja tehtävä päätöksiä siitä, miten aluejärjestöjen äänen kuuluvuutta, sekä aluejärjestöjen ja EN:n hallituksen välistä yhteistyötä voidaan tehostaa. Tätä keskustelua käydään tänä vuonna aktiivisesti aluejärjestötyöryhmän, Eurooppanuorten hallituksen, sekä laajasti järjestömme aktiivien kanssa. Tehottomat rakenteet ovat kalliita ja raskauttavat koko järjestön toimintaa”.

”Euroopan unioni on haasteiden edessä monilla politiikan sektoreilla. Edelleen jatkuva pakolaiskriisi vaikuttaa suomalaisten jokapäiväiseen elämään”, Koski linjaa, ”Minusta maahanmuuttopolitiikkaa hallitsee kahden ääripään mielipiteet, ja näinä aikoina korostuu poliittisten järjestöjen rooli vastuullisina keskustelijoina. Eurooppanuoret toimivat eturintamassa herätellen kansalaiskeskustelua nuorten parissa, ja haastavina aikoina järjestön ydintehtävät korostuvat”.

_____________

12773424_10207556043193556_1347499770_o