Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho (ps.) väläytti 31.5. eduskunnan keskustelussa kansanäänestystä Suomen EU-jäsenyydestä. Perusteluna hän on usein käyttänyt sitä, että hänen sukupolvensa ei ole saanut äänestää jäsenyydestä.

Ajatus EU-erosta ei ole uusi, mutta se on esitetty toistuvasti useammin viime aikoina. 2016 Perussuomalaisten nuorten Fixit-kampanjan lakialoite ei kerännyt riittävästi nimiä Suomen EU-eroa ajavan kansanäänestyksen toteuttamiseen. Sen sijaan muun muassa Eurobarometrin kyselyt osoittavat, että 82 prosenttia suomalaisista pysyy oikein mielellään myös EU:n kansalaisina. Pyrkimys Suomen ajamisesta ulos rakenteesta, joka on kansainvälisen asemamme pääasiallinen takuu, kuitenkin elää.

“EU-jäsenyys ei voi olla joka sukupolven äänestysten tuuliviiri. On harmillisen tehokasta ja muodikasta haukkua nykyistä olotilaa, vaikka mitään korvaavaa ei esitettäisi tilalle”, sanoo Eurooppanuorten puheenjohtaja Tuomas Tikkanen.

Eurooppanuorten mielestä Terho tai muutkaan EU-eron puolestapuhujat eivät ole esittäneet ratkaisuja niiden Suomelle elintärkeiden rakenteiden ylläpitämiseen, jotka nyt nojaavat unioniin. Niitä ovat muun muassa sisämarkkinat ja kauppasopimukset. Usein kuultu perustelu abstraktista “yhteistyöstä itsenäisten valtioiden välillä” on Tikkasen mukaan omiaan korostamaan tämän väitteen ongelmia.

“Historiassa edellä kuvattu ajatus on nimittäin surullisen usein tarkoittanut vahvemman valtion oikeutta ja etupyrkimyksiä. On epäisänmaallista vaatia Suomen irtautumista läntisestä viitekehyksestään tarjoamatta oikeita ja realistisia ratkaisuja”, Tikkanen sanoo.

“Mitään vastausta ydinkysymykseen siitä, miten taloutemme, turvallisuutemme ja pääsy sisämarkkinoille hoidettaisiin tämän eron jälkeen, ei ole esitetty. ”Ulos EU:sta” tai ”ulos mistävaan” kun ei ole oikea vaihtoehto, vaikka se siltä voikin äkillisesti kuulostaa.”

Tuomas Tikkanen
Eurooppanuoret ry