Tampereen Eurooppanuorten vuosittaiseen toimintaan kuuluu ulkomaan excursio, jossa matkaamme valitsemaamme kohteeseen Euroopassa. Mielestämme tämä on ollut toimiva käytäntö eurooppalaisen identiteetin vahvistamiseen sekä tietysti eri EU-maihin tutustumiseen. Tänä vuonna kohteeksi äänestettiin Unkarin Budapest, jossa 12 henkinen porukkamme viihtyi viisi päivää. Lähdimme matkalle syyskuun lopussa Pirkkalan lentokentältä, josta pääsi kätevästi lentämään suoraan Budapestiin. Kohteeseen saapuessamme oli mukavan lämpöinen syksy meneillään, mikä toi oikein hyvää vaihtelua Suomessa jo syksyksi vaihtuneeseen säähän. Lentokentältä suuntasimme excursiovastaavien Marin ja Neea-Sofian johdolla hotelliin, joka oli erinomaisella paikalla ottaen huomioon vierailukohteet sekä Budapestin keskustan.

Ensimmäinen päivä pyhitettiin nähtävyyksien kiertelyyn. Kävimme muun muassa Budan kukkulalla maisemakierroksella, Shéchenyin ketjusillalla sekä Tonavan bulervardilla kävelyllä. Illalla kävimme myös jokiristeilyllä Tonavalla, josta näkyi kauniissa valaistuksessa olleet parlamenttitalo sekä Budan linna.

Toinen matkapäivä alkoi aamulla klo 10 kun suuntasimme ensimmäiseen vierailukohteeseen, joka oli Suomen suurlähetystö. Täällä tapasimme myös Jyväskylän Eurooppanuorten excursioporukan, joka tulisi meidän kanssamme yhteisiin vierailukohteisiin. Suurlähetystöllä meitä odotti oikein lämmin vastaanotto ja rakennus, joka muistutti Suomesta ja suomalaisuudesta sekä ilmapiiriltään että sisustukseltaan. Suurlähetystöllä saimme kattavan tietopaketin Unkarin taloudesta, yhteiskunnasta sekä politiikasta. Unkarilainen politiikka on hyvin henkilöitynyttä ja se tulikin yllätyksenä monelle, kuinka henkilökohtaisia suhteita käytetään hyväksi politiikassa. Hyvinvointivaltio-ajatus on Unkarissa kuitenkin hieman erilainen kuin Suomessa, koska kansalaisten sosiaaliturva sekä taloudellinen tilanne on huomattavan heikko verrattuna pohjoismaalaiseen perinteeseen. Unkarissa keskipalkka noin 800€ kuukaudessa, ja esimerkiksi työttömien ihmisten uudelleentyöllistäminen on haaste Unkarissa.

Suurlähetystön jälkeen excursiovastaavat Mari ja Neea-Sofia ohjasivat ryhmän European Institute of Innovation and Technologyn toimistolle, jossa innovaatioita sekä start up-ideoita syntyi keskusteluiden pohjalta exculaisten keskuudessa. EIT:llä työskennellyt tohtori kertoi, että rahoituksen sekä tuotekehityksen saaminen Unkarissa on paljon haastavampaa kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, mutta samalla totesi, että tuotteet ovat hyvin turvallisia, koska Euroopan unionilla on tarkemmat lait vaikkapa tuotteiden testaamisesta. Ensimmäisen päivän viimeinen kohde oli Budapestin yliopisto, jossa meille oli järjestetty ohjattu kierros yliopiston historiallisissa tiloissa sekä yksityinen luento Unkarin sekä Euroopan unionin suhteista. Päivä päättyi exculaisten puolesta Szechynyin kylpylässä, jossa kävimme rentoutumassa kiireisen vierailupäivän jälkeen. Kylpylä sisälsi lukuisia saunoja, erilaisia altaita erinäisine mausteineen, kuten kylmä- sekä vastavesialtaita ja monia terapeuttisia saunoja. Kylpylä yhdisti mahtavan arkkitehtuurin ja unkarilaisen perinteisen kylpyläkulttuurin.

Kolmantena päivänä vierailukohteinamme olivat European Investment Bank Office, CEPOL eli European Union Agency for Law Enforcement Training ja Budapestin parlamenttitalo. Investment Bankilla kuulimme taloudellisia näkökulmia EU:n rahoittamiin projekteihin. Erityisesti excuryhmän mieleen jäi luennoitsija, joka innostui puhumaan ranskaa hallituslaisemme Lauran kanssa, ja yhdessä he vaihtoivatkin paljon mielipiteitä Euroopasta. CEPOLissa saimme aimo annoksen turvallisuutta, lakia sekä kuulimme koulutusmahdollisuuksista. CEPOLin kouluttaja korosti kielitaidon tärkeyttä ja yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Alkuillasta suuntasimme parlamenttitalolle, jonka olimme edellisenä iltana nähneet jokiristeilyn yhteydessä. Parlamenttitalolla kävimme oppaan kanssa kierroksen ja näimme muun muassa parlamentin istuntohuoneen. Parlamentti itsessään oli arkkitehtuuriltaan sekä tyyliltään hyvin mahtipontinen ja todella upeaa silmänruokaa. Parlamentissa säilytetään esimerkiksi kuningaskunnan kruunua, jota vartioidaan ympäri vuorokauden. Kolmannen päivän iltana menimme koko ryhmän voimin syömään ravintolaan, joka tarjoili paikallista ruokaa sekä viiniä. Tarjolla oli muun muassa erilaisia liharuokia itsetehtyjen nuudelien kera sekä juustosalaattia ja paikallisia viinejä Balaton-järveltä. Tämä oli koko excuryhmän mieleenpainuvin illallinen, sillä saimme todella kokea paikallista ruokakulttuuria ja palvelu oli erittäin ystävällistä.

Neljäs päivä oli pyhitetty vapaa-ajalle, jolloin jokainen sai tehdä mitä halusi. Suurin osa meistä lähti ostoskaduille tai ostoskeskuksiin, mutta osa rentoutui myös kulttuurilla museoissa käyden. Vapaapäivän kruunasi retki rauniobaareille, jonka Tampereen yliopistossa viime keväänä vaihto-opiskeluja suorittanut unkarilainen opiskelija Gellert järjesti meitä varten. Rauniobaarien idea on se, että ne on rakennettu hylättyihin osittain raunioituneisiin rakennuksiin. Useimmissa oli yhdistetty ulko- sekä sisätilat. Viidennen päivän iltapäivänä lähdimme kohti Budapestin lentokenttää sekä kohti Tamperetta. Kokonaisuudessaan matka oli oikein onnistunut sekä vierailukohteiden että yhteishengen puolesta. Unkari on EU-valtiona hyvin alussa, mutta vierailut vahvistivat sen, että sillä on mahdollisuuksia kehittyä lähemmäksi kohti EU:n tavoitteita. Vaikka excursiolla oli paljon tekemistä, onnistui se näyttämään unkarilaisesta kulttuurista parhaat puolet sekä antamaan laaja-alaisen tietopaketin unkarin yhteiskunnasta, politiikasta sekä asemasta Euroopan unionissa.