Eurooppanuoret: Nuorten teemavuosi on erinomainen tilaisuus ottaa käyttöön EU:n nuorisoaloite

Kuvassa teksti: Nuorten teemavuosi on erinomainen tilaisuus ottaa käyttöön EU:n nuorisoaloite. Tekstin takan on kuva nuorista Eurooppapäivillä.

30.9.2021

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen piti 15. syyskuuta vuosittaisen Unionin tila -puheen, jossa hän esitti, että vuosi 2022 julistettaisiin nuorten teemavuodeksi. Eurooppanuoret iloitsee avauksesta, mutta korostaa konkreettisten toimien merkitystä.

“Kiitämme von der Leyeniä ja komissiota erinomaisesta esityksestä. Koronapandemia on kohdistunut erityisen raskaasti nuoriin ja nuorten keskuudessa mielenterveysongelmat ja uupumus ovatkin lisääntyneet. Nyt on aika kuunnella nuoria ja korjata koronan aiheuttamia vahinkoja”, kommentoi Eurooppanuorten puheenjohtaja Risto Rajala.

Von der Leyen esitti, että nuorten kansainvälistymisen vauhdittamiseksi luotaisiin kansainvälisen työvaihdon ohjelma, Alma. Ohjelman avulla vaihtoon pääsisivät myös nuoret, joilla ei ole työtä tai opiskelupaikkaa.

“Alma on tervetullut lisä vaihto-ohjelmien joukkoon. Se, että sellaisetkin nuoret, joilla ei olisi muuten mahdollisuutta päästä ulkomaille vaihtoon, pääsevät sen tämän ohjelman kautta tekemään, on hieno kehityssuunta”, iloitsee Rajala.

Nuorten teemavuosi olisi erinomainen tilaisuus toteuttaa EU:n nuorisoaloite. Nuorisoaloite on Eurooppanuorten ideoima esitys, jonka taakse on asettunut laaja joukko suomalaisia nuorisojärjestöjä. Kyseessä on keskustelualoite, johon Euroopan parlamentti periaatteellisesti sitoutuisi ja sen kautta äänioikeuden ulkopuolelle jäävät alaikäiset nuoret voisivat tuoda parlamentin asialistalle tärkeinä pitämiään asioita.

“Jokaisella nuorella on oikeus saada äänensä kuuluviin unionin päätöksenteossa. Nuorisoaloite olisi konkreettinen keino nuorten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi. Sen toteuttaminen todella tekisi ensi vuodesta nuorten teemavuoden”, päättää Rajala.

Lisätietoa nuorisoaloitteesta täällä.