Eurooppanuoret: Valko-Venäjää rangaistava haavoittuvaisessa asemassa olevien ihmisten hyväksikäyttämisestä

kuvausteksti

10.11.2021

Puolan ja Valko-Venäjän väliselle rajalle on kehittynyt siirtolaiskriisi. Valko-Venäjän presidentti Aljaksandr Lukashenkon hallinto on lähettänyt siirtolaisia EU-maiden rajoille, vastauksena EU:n ihmisoikeusloukkausten perusteella asettamille pakotteille. Tämän seurauksena Puolan rajalle on kerääntynyt tuhansia ihmisiä. Eurooppanuoret tuomitsee Valko-Venäjän toiminnan ja vaatii EU:lta voimakkaita toimia.

“Haavoittuvaisessa asemassa olevien ihmisten käyttäminen hybridivaikuttamisen välineenä on hirviömäistä. Lukashenkoa ja Valko-Venäjän hallintoaa on rangaistava toiminnastaan ankarasti. EU:n on tiukennettava merkittävästi asettamiaan talouspakotteita ja suljettava Valko-Venäjä pois SWIFT-maksujärjestelmästä”, kommentoi Eurooppanuorten puheenjohtaja Risto Rajala.

EU:lla ei ole yhtenäistä turvapaikkapolitiikkaa. Nykyisessä järjestelmässä jäsenmaat päättävät itse turvapaikkojen myöntämisestä, minkä seurauksena turvapaikkojen käsittely ei ole ollut yhdenmukaista. Nykyinen järjestelmä on lisäksi johtanut siihen, että turvapaikkahakemusten käsittely on jakautunut pienelle joukolle jäsenmaita, sillä turvapaikan käsittely on ollut sen jäsenmaan vastuulla, mihin turvapaikanhakija on ensimmäiseksi tullut EU-alueella.

“Eurooppanuoret vaatii, että EU:lle luodaan yhteinen turvapaikkapolitiikka, joka on tehokas, mutta myös oikeudenmukainen ja kestävä. Eurooppaan tulevien siirtolaisten ja pakolaisten ihmisoikeuksia on kunnioitettava - rajalle ei saa kuolla yksikään ihminen”, täydentää Rajala.