Vuoden Nuori Eurooppalainen -tunnustus 2024 Eugenie Touma van der Meulenille

7.5.2024

(English below)

Eurooppanuoret palkitsee Vuoden nuorena eurooppalaisena Eugenie Touma van der Meulenin, aktivistin ja taiteilijan.

Eugenie on tehnyt pitkäaikaista ja ansiokasta työtä lisätäkseen tietoisuutta Palestiinan tilanteesta. Hän on puhunut palestiinalaisten oikeuksien ja itsemääräämisoikeuden puolesta jo ennen kuin aihe on ollut suuremmin esillä mediassa ja tuonut sitä pitkäjänteisesti esille suomalaisille opiskelijoille ja nuorille.

Eugenie on puhunut syrjimättömyyden ja antirasismin, rauhan ja oikeudenmukaisuuden sekä kansainvälisyyden puolesta sekä nostanut esiin, miten tärkeää on maahanmuuttajataustaisten äänen kuuluminen suomalaisessa yhteiskunnassa.

“Eugenie on tuonut ansiokkaasti esille epäkohtia ja tehnyt työtä niiden asioiden eteen, jotka tukevat EU:n perusarvojen toteutumista. Toisinaan EU:ssakin epäonnistutaan näiden arvojen kunnioittamisessa, jolloin Eugenien kaltaiset henkilöt ovat tärkeitä kurssin palauttamisessa oikeaan suuntaan. Antamalla hänelle tämän tunnustuksen nostamme ylös niitä, jotka pitävät peiliä valtaapitävien kasvojen edessä”, kommentoi Eurooppanuorten puheenjohtaja Amanda Alvesalo.

Eugenie Touma van der Meulen on opiskellut Suomessa cembalon soittoa Sibelius-Akatemiassa ja neurotieteitä Helsingin yliopistossa. Hän on myös esiintyvä taiteilija, kirjailija ja runoilija. Tällä hetkellä hän on hallituksen jäsen SYL:ssä, Suomen ylioppilaskuntien liitossa, jossa hän on ensimmäinen kansainvälinen opiskelija tässä tehtävässä.

—-

JEF Finland is honoring Eugenie Touma van der Meulen (they/she), an activist and artist, as the Young European of the Year.

Eugenie has been recognized for their sustained efforts to increase awareness of the political situation in occupied Palestine. They have advocated for self-determination and justice for the Palestinian people even before it was prominently featured in the media and have consistently brought this issue to the attention of Finnish students and youth.

Eugenie has spoken in favor of equity and anti-racism, peace through justice, and internationalism. They have also emphasized the importance of hearing the voices of international students and immigrants in Finnish society.

"Eugenie has admirably brought attention to injustices and worked to advance issues that uphold the EU's core values. Even within the EU, these values are sometimes overlooked, making individuals like Eugenie essential in steering the course back on track. By awarding her this recognition, we want to elevate those who hold a mirror up to those in power," remarks Amanda Alvesalo, President of JEF Finland.

Eugenie Touma van der Meulen has studied harpsichord performance at the Sibelius Academy and neuroscience at the University of Helsinki. They also work as a performance artist, writer, and poet. Currently, they are a board member at SYL, the Union of University Students in Finland, the first international student ever to be elected to the position.

Amanda Alvesalo
Puheenjohtaja, Eurooppanuoret