Historiaa, huurteista ja huippu-urheilua

kuvausteksti

26.10.2021

21.–25. lokakuuta Turun Eurooppanuorten hallitus matkasi kohti Saksan Baijerin helmeä, Münchenia. Pitkä tauko ekskursioista ja ihmisten tapaamisesta varmisti sen, että reissulle lähdettiin täynnä intoa ja odotuksia. Ekskursiomme oli toteutettu yhteistyössä Twinning-aluejärjestömme kanssa Münchenissä, joten saammekin kiittää myös JEF Müncheniä ekskursiomme organisoinnin avustamisesta sekä monipuolisista tapahtumista, joita he meille olivat järjestäneet.

Ensimmäinen ekskursiopäivämme kului matkustettaessa ja uuden kaupungin ihmettelyssä. Oli myös mahtavaa, että JEF Münchenin kansainvälisyysvastaava oli meitä heti vastassa lentokentällä, minkä ansiosta saimme jo lentokenttäjunassa kuulla paljon mielenkiintoista tietoa vaihtuvista maisemista ja Münchenin eri alueista. Ensimmäisen illan kohokohta oli meille järjestetty Roundtable –niminen tapahtuma, jossa tapasimme muita Eurooppanuoria Münchenin sekä Baijerin aluehallituksesta, sekä muita alueen aktiivisia toimijoita. Oli myös hienoa, että puhujaksi tapahtumaan oli saatu Florian Siekmann Baijerin Alueparlamentista. Siekmann kertoi meille mm. EU:n aluepolitiikasta ja rajapolitiikasta. Keskustelimme myös EU:n läsnäolon yhtäläisyyksistä ja eroista sisäpolitiikassamme ja tiedotusvälineissämme. Mielenkiintoisen illan jälkeen pääsimme vielä vierailemaan myös Ludwig Maximilian nimisellä yliopistolla, joka olikin yliopistoksi hulppea ja kätki taakseen myös mielenkiintoisia kertomuksia historiasta.

Toinen ekskursiopäivämme alkoi junamatkalla kohti Dachauta sekä Dachaun keskitysleiriä. Kokemus oli silmiäavaava ja pysäyttävä. Erityiskiitos oppaallemme, joka osasi kertoa keskitysleirin historiasta meille tavalla, joka jäi varmasti meille jokaiselle mieleen. Dachausta kiirehdimme suoraan takaisin junaan ja Marienplatzille, josta currywurstien jälkeen pääsimme mukaan meille järjestetylle opastetulle kaupunkikierrokselle. Kaupunkikierros keskittyi Münchenin historiaan ja kulttuuriin, kuten entisiin kuninkaisiin ja arkkitehtuuriin. Kierroksen aikana opas esitteli meille myös tärkeimpiä maamerkkejä kuten oopperatalon, uuden kaupungintalon, Biergartenin eli “olutpuutarhan” sekä lukuisia kirkkoja ja ravintoloita. Suuri kiitos vielä mahtavalle oppaallemme! Iltaa jatkoimme perinteisessä Baijerilaisessa ravintolassa (The Schneider Bräuhaus), jossa pääsimme maistamaan baijerilaista ruoka -ja juomatarjontaa. Yleisön suurimmaksi suosikiksi muodostui todellinen lohturuoka-annos nimeltä Käsespäztle.

Oopperatalon edessä

Kolmas ekskursiopäivämme alkoi kaupungin keskustassa kiertelyllä, kuvien ottamisella sekä vähän myös ostosten etsiskelyllä, mutta ennen kaikkea Bayern München vs Hoffenheim –pelin odottamisella. Oli hienoa nähdä, kuinka suuresti iltapäivän ottelu näkyi myös Münchenin katukuvassa, huiveja ja hyvää meininkiä oli aistittavissa joka suunnassa. Lounaan jälkeen lähdimme siis vihdoin yhdessä kohti Allianz Arenaa, ja iloksemme myös muutama saksalainen pääsi osallistumaan kanssamme peliin. Ottelu oli kokemuksena mahtava, ja oli erityisen hienoa päästä kokemaan aito Bundesliigan peli 60 000 muun huutavan fanin kanssa. Bayern München-Hoffenheim oli ensimmäinen peli koronan jälkeen, johon koko stadion otettiin käyttöön, joten tunnelma oli siinäkin mielessä käsinkosketeltava. Suuresta väkimäärästä huolimatta poistuminen areenalta kävi yllättävän mutkattomasti, ja pääsimme junan kanssa mukavasti takaisin keskustaan. Illalla söimme yhdessä eräässä yliopiston ravintoloista, josta myös jatkoimme vielä iltaa porukalla. Oli hienoa päästä tutustumaan myös paikalliseen opiskelijakulttuuriin.

Yhteiskuva pelissä

Sunnuntaiaamuna päätimme hienon sään vuoksi juoda pullakahvit ulkona, jonka jälkeen osa poppoosta kiipesi Münchenin suurimman kirkon eli Frauenkirchenin Etelätorniin katsomaan Alppeja. Seuraavana vuorossa oli Nymphenburgin linna, Baijerin hallitsijoiden vanha kesäresidenssi, jonka upeat puutarhat ja massiiviset tilukset tarjosivat hyvän aktiviteetin sunnuntaipäivälle. Päivällisen jälkeen Karlsplatzilla kävimme vielä katsastamassa Englischer Gartenin, joka on suuri julkinen puisto Münchenin keskustassa. Erityisesti meitä kiinnosti Eisbach river, jossa paikalliset surffaavat kuulemma säästä riippumatta ympärivuotisesti. Illan hämärtyessä kokoonnuimme viimeisen kerran saksalaisten kanssa paikalliseen luostariravintolaan, jossa erityisen vieraanvarainen henkilökunta piti huolen onnistuneesta viimeisestä illasta. Keskustelumme pyörivät mm. puolustuspolitiikan ydinvoiman ja yliopisto-opintojen ympärillä. Keskustelimme myös mahdollisuudesta, että JEF München saapuisi vastavuoroisesti ensi kesänä Suomeen ekskursiolle, mikä olisi mahtavaa.

Paluumatkalla lentokentällä keskustelimme jokaisen lempiasioista Münchenissä, ja esille nousi mm. mukavat ihmiset, toimiva julkinen liikenne, arkkitehtuuri ja kauniit rakennukset, rento baijerilainen tunnelma, kattava ruoka- ja juomatarjonta sekä paikallinen jalkapallokulttuuri. Kohokohdaksi varmasti meille kaikille muodostuikin ottelu Allianz Arenalla. Koronan jälkeen tuntui uskomattoman hienolta nähdä niin paljon ihmisiä samassa tilassa. Erityiset kiitokset vielä ekskursiovastaavillemme Millalle ja Inkalle, JEF Münchenille sekä koko reissuporukalle onnistuneesta ekskursiosta!

PS. Mikäli TENun kv-toiminta kiinnostaa, olet tervetullut meidän ja JEF Münchenin virtuaalipikkujouluihin 13.12! Seuraa TENun somea, siellä lisätietoa lähempänä.

Teksti: Alina Hirvinen

Eurooppanuoret on ensisijainen asiantuntija suomalaisessa Eurooppa-keskustelussa. Tule mukaan rakentamaan entistä parempaa Eurooppaa ja osaksi Suomen vaikuttavinta kansainvälisyyttä edistävää nuorisojärjestöä!