Eurooppanuoret: Myös eduskuntavaalit ovat EU-vaalit - ja tämän tulee näkyä vaalikoneissa

13.3.2023

Eduskuntavaalien vaalikoneet ovat ovat laajasti epäonnistuneet EU-kysymysten osalta. Eurooppanuoret vaatii, että vaalikoneiden kysymyksenasettelussa huomioidaan näkyvämmin olennaiset EU-teemat, sillä myös eduskuntavaalit ovat EU-vaalit.

Vaalikoneet ovat keskeinen väylä saada tietoa eduskuntavaaliehdokkaista, heidän mielipiteistään sekä keskeisistä poliittisten väittelyiden aiheista. Erityisesti nuoret ovat olleet perinteisesti vaalikoneiden suurkuluttajia.

“Vaalikoneilla on tärkeä rooli vaalituloksen muotoutumisessa ja suomalaisessa demokratiassa. Onkin erityisen tärkeää, että vaalikoneissa pidetään esillä yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta keskeisiä kysymyksiä, joista monet liittyvät Euroopan unioniin” kommentoi Eurooppanuorten puheenjohtaja Amanda Alvesalo.

Eduskunnassa ei päätetä ainoastaan Suomen sisäisistä asioista, vaan vaaleilla valitut päättäjät tulevat saamaan huomattavan sananvallan koskien Suomen linjaa Euroopan unionin päätöksissä. Suomen eduskunta käyttää muihin maihin verrattuna merkittävää EU-valtaa. EU:ssa puolestaan valmistellaan parhaillaan lukuisia historiallisia päätöksiä, joilla on suoria vaikutuksia myös Suomen lainsäädäntöön.

Päätösten suuruuden ja vaikutusten kannalta EU-kysymysten tulisi olla poliittisten väittelyiden etulinjassa tulevissa vaaleissa. Vähimmäisvaatimuksena tulisi olla ehdokkaiden yleistä EU-yhteistyöhön suhtautumista mittaava kysymys, jolla kansalainen voisi varmistaa oman ehdokkaansa EU-kannan. Tämäkään ei toteudu kaikissa vaalikoneissa.

Joissakin vaalikoneissa EU-kysymykset keskittyvät yksittäisiin kohua aiheuttaneisiin aiheisiin. “Katse tulisi pitää suurissa linjoissa, kuten suhtautumisessa yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, ilmastonmuutoksen torjuntaan, sekä talouteen. Olisi ensiarvoisen tärkeää, että puolueiden edustajia vaadittaisiin ottamaan jo ennen vaaleja kantaa näihin tärkeisiin EU-kysymyksiin” Alvesalo päättää.

Amanda Alvesalo
+358 50 3216600