Eurooppanuoret: Putinin sotataloutta ei saa tukea - venäläisen energian tuonti katkaistava

1.4.2022

Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan on kulunut jo yli kuukausi. Sodassa on kuollut yli tuhat siviiliä ja neljä miljoonaa ukrainalaista on paennut kotimaastaan. Ukrainan humanitaarinen tilanne on katastrofaalinen. Eurooppanuoret vaatii Euroopan unionia katkaisemaan venäläisen energian, kuten kaasun ja öljyn tuonnin ja lopettamaan näin Venäjän sotatalouden tukemisen.

“EU ja muut länsimaat ovat pysyneet yhtenäisinä ja syventäneet yhteistyötään asettamalla Venäjää kohtaan ennenäkemättömiä pakotteita. Nyt on kuitenkin otettava viimeinen askel katkaisemalla venäläisen energian tuonti. Julmaa hyökkäyssotaa käyvän maan talous on pudotettava polvilleen”, kommentoi Eurooppanuorten puheenjohtaja Risto Rajala.

EU on Venäjän 24. helmikuuta alkaneen hyökkäyksen jälkeen ostanut päivittäin venäläistä kaasua ja öljyä nousevien hintojen vuoksi parhaimmillaan jopa miljardilla eurolla päivässä. Venäjän itsevaltainen presidentti Vladimir Putin on vaatinut tänä perjantaista eteenpäin tehtäviä maksuja kaasutoimituksista ruplissa, tai Venäjä katkaisee toimitukset. Vaatimukseen suostuminen vesittäisi pakotteet.

“Ruplilla maksamisen sijaan maksujen tulisi loppua kokonaan. Venäläisestä energiasta luopuminen tulee aluksi kirpaisemaan, mutta se on pientä ukrainalaisten kärsimyksen rinnalla. Ukraina taistelee paitsi Euroopan, myös vapauden ja demokratian puolesta”, päättää Rajala.

Risto Rajala
+358 40 056 3080