Yritysvastuudirektiiviä ei saa kaataa!

6.2.2024

Euroopan unionin yritysvastuudirektiivi on loppusuorallaan ajautunut vastatuuleen. Suomen hallitus on ilmaissut haluavansa kaataa yritysvastuudirektiivin tämän viikon perjantaina 9.2. pidettävässä EU-jäsenmaiden välisessä äänestyksessä. Eurooppanuoret vaatii, että Suomen hallitus perääntyy aikomuksistaan kaataa kyseinen direktiivi.

Direktiivin myötä suuryrityksille asetettaisiin tiukemmat velvoitteet varmistaa vastuullisuus koko toimitusketjussaan. Tämä toteutetaan ehkäisemällä toimien todellisia ja mahdollisia haitallisia vaikutuksia ihmisoikeuksiin ja ympäristöön maailmanlaajuisesti. Direktiivi velvoittaisi suuryritykset muuttamaan toimintaansa Pariisin ilmastosopimuksen mukaisiksi, parantamaan raportointiaan ja ehkäisemään ihmisoikeusrikkomuksia.

Petteri Orpon hallitus on ilmaissut vastustavansa yritysvastuudirektiiviä, koska neuvottelutulokseen sisältyy:

1. järjestöjen ryhmäkanne
Tämä tarkoittaa sitä, että ryhmä yksilöitä voisi antaa valtuudet esimerkiksi ammattiyhdistykselle tai ympäristöjärjestölle, jotta nämä voivat nostaa oikeusjutun yritystä vastaan, joka rikkoo vastuullisuusvelvoitteitaan.
2. Todisteiden esittämisvelvollisuus
Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vahingonkorvausoikeudenkäynneissä yrityksillä voisi tietyissä tapauksissa olla velvoite julkaista hallussaan olevia lisätodisteita. Tämä edistäisi läpinäkyvää ja osapuolia reilusti ja tasapuolisesti kohtelevaa oikeusprosessia!

Eurooppanuoret pitää direktiiviä merkittävänä kansainvälisenä edistysaskeleena kohti yritysten toiminnan eettisyyden vahvistamista. Kyseisen direktiivin läpimeneminen on erityisen tärkeää, jotta yritysten aiheuttamiin mahdollisiin ihmisoikeusloukkauksiin ja ympäristöhaittoihin pystytään puuttumaan tehokkaasti ja oikeudenmukaisesti.

Yritysvastuudirektiivin vastustaminen haittaa paitsi ihmisoikeus- ja ympäristöoikeusrikkomusten uhrien oikeusturvaa myös ympäristöä, työntekijöitä ja vastuullisuuteen panostaneita yrityksiä.

“Yritysvastuudirektiiviä on valmisteltu vuosia ja se on askel tasa-arvoisempaan maailmaan, jossa ihmisoikeus- tai ympäristörikoksilla rikastumisesta tehtäisiin hankalampaa”, toteaa Eurooppanuorten puheenjohtaja Amanda Alvesalo.

Suomen hallitus on vaarassa valita EU-politiikkaan linjan, joka mahdollistaa sosiaalisesti ja ekologisesti haitalliset toimet suuryritysten toimitus- ja arvoketjuissa.

Amanda Alvesalo
+358 50 3216600