Leif Hagert vuoden nuori eurooppalainen

9.5.2021

Eurooppanuorten hallitus on valinnut romaniaktivisti Leif Hagertin Vuoden nuori eurooppalainen -tunnustuksen saajaksi.

Eurooppanuoret palkitsee vuosittain Eurooppa-päivänä 9.5. vuoden nuorena eurooppalaisena henkilön, joka rohkeasti edistää eurooppalaisia arvoja ja joka ottaa aktiivisesti ja rakentavasti osaa eurooppalaiseen kansalaiskeskusteluun.

”Rakenteellisen syrjinnän vastustaminen kuuluu eurooppalaisten arvojen ytimeen. Vähemmistöjen ja erityisesti romanien oikeudet koskettavat ja puhuttavat paitsi Suomessa, myös laajemmin Euroopassa. Iloitsemme Leifin rohkeasta ja rakentavasta tavasta tehdä aktivismia, ja tahdomme tällä tunnustuksella kiittää häntä erinomaisesta ja tärkeästä työstä”, kommentoi Eurooppanuorten puheenjohtaja Risto Rajala.

Leif Hagert on 32-vuotias helsinkiläinen freelancer, aktivisti ja hän kirjoittaa kolumneja. Leif harrastaa kaupunkikulttuuria ja syvällisiä keskusteluja ystäviensä kanssa.

”Olen erittäin otettu tästä huomionosoituksesta, se lämmittää mieltä ja kannustaa jatkamaan. Tämä tunnustus kertoo, että romaniasiat alkavat viimeinkin saamaan kipeästi tarvitsemaansa huomiota. Jaan tämän tunnustuksen edellisten sukupolvien ja vielä elossa olevien vanhojen romanien kanssa, jotka eivät ole saaneet tunnustusta omasta työstään ja selviämisestä haastavissa olosuhteissa. Rohkaiskoon tämä tunnustus kaikkia yhdessä nousemaan rakenteellista rasismia ja romanivastaisuutta vastaan, tehdään yhdessä Euroopasta parempi.” Peräänkuuluttaa uusi vuoden nuori eurooppalainen.

Risto Rajala
Puheenjohtaja, Eurooppanuoret