Yleinen

Suomi ei saa jäädä junasta – raideleveyden uudistus on tervetullut

13.5.2025 uutisoitiin, että hallitus valmistelee päätöstä raideleveyden muuttamisesta eurooppalaisen standardin mukaiseksi. Päätöstä arvosteltiin turhaksi ja Suomelle haitalliseksi EU-säädännöksi. Eurooppanuoret haluaa muistuttaa, että ratainfran muutoksilla on erityisesti myönteisiä vaikutuksia.

Suomessa on ollut pitkään käytössä 1524mm raideleveys, joka poikkeaa eurooppalaisesta standardista. Syy tälle löytyy Venäjän historiallisesta vaikutuksesta sekä idänkaupasta, joka vaati raiteiden rakentamista venäläisen infrastruktuurin mukaisesti. Ensimmäisenä uudistus näkyisi Oulun pohjoispuolen rataverkossa, joka on erityisen oleellinen myös puolustusliitto NATO:lle. Muualla Euroopassa on käytössä niin kutsuttu normaaliraideleveys (1435mm), joka on maailmalla yleisin raideleveys. Komissio esitti vuonna 2022 suosituksensa Suomen raideleveyden muuttamiseksi. Taustalla oli tuolloin esimerkiksi muuttunut maailmanpoliittinen tilanne. 

 

Rataverkon maanlaajuinen uudistaminen on hidas kokonaisuus, mutta sillä on laajoja, myönteisiä vaikutuksia niin huoltovarmuuteen ja puolustukseen kuin myös talouteen. Lisäksi matkailun saralla uudistus mahdollistaisi sujuvamman liikkuvuuden sekä Suomen liittämisen osaksi eurooppalaista Interrail-järjestelmää. Uusi raideleveys mahdollistaisi myös Suomen rataverkon vaivattomamman integroinnin osaksi muiden Pohjoismaiden ja siten koko Euroopan rataverkkoa. Raideliikenteen lisääminen on myös keskeinen osa liikenteen päästövähennysten toteuttamista esimerkiksi korvaamalla lentoliikennettä.

 

 

Lisätiedot:
Nea Baarman

Puheenjohtaja

[email protected]

Eurooppanuoret on ensisijainen asiantuntija suomalaisessa Eurooppa-keskustelussa. Tule mukaan rakentamaan entistä parempaa Eurooppaa ja osaksi Suomen vaikuttavinta kansainvälisyyttä edistävää nuorisojärjestöä!